گاز بنیان ؛ به نظر میرسد ژاپن تحت فشار آمریکا برای سرمایهگذاری در پروژه ۴۴ میلیارد دلاری خط لوله ال ان جی آلاسکا در حال تسلیم شدن است تا از اعمال تعرفههای احتمالی بر خودرو و قطعات ژاپنی جلوگیری کند. توکیو اخیراً شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی Wood Mackenzie را برای ارزیابی اقتصادی و لجستیکی پروژه استخدام کرده است، اقدامی که میتواند مسیر مشارکت رسمی ژاپن را هموار کند و نشاندهنده تأثیر مستقیم فشارهای دیپلماتیک واشنگتن بر تصمیمات انرژی ژاپن است.
بررسی پروژه توسط وود مکنزی
در همین راستا رویترز در گزارشی اعلام کرد؛ ژاپن شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی را برای ارزیابی یک خط لوله ۸۰۰ مایلی (حدود ۱۲۸۷ کیلومتر) گاز و تأسیسات LNG آلاسکا استخدام کرده است؛ اقدامی که نشان میدهد توکیو در حال بررسی حمایت از پروژهای است که از سوی رئیسجمهور آمریکا تبلیغ میشود.
به گفته منابع، این ارزیابی میتواند نگرانیهای خریداران و سرمایهگذاران ژاپنی را درباره پروژهای که دههها به دلیل هزینههای سنگین و مشکلات لجستیکی متوقف مانده بود، کاهش دهد.
هنوز مشخص نیست دامنه و هزینه قرارداد با وود مکنزی چقدر است یا اینکه گزارش نهایی منتشر خواهد شد یا خیر. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز از اظهار نظر خودداری کرده است. همچنین شرکت مشاوره وود مکنزی، توسعهدهنده پروژه Glenfarne و شرکت دولتی AGDC نیز پاسخی ندادهاند.
تلاش آمریکا برای پیشبرد پروژه
ترامپ پس از بازگشت به قدرت وعده داد پروژه عظیم ال ان جی آلاسکا را پیش ببرد؛ پروژهای که قرار است گازهای محبوس در شمال دورافتاده آلاسکا را به جنوب منتقل کرده، مایعسازی کند و سپس برای صادرات به بازارهای جهانی آماده سازد.
او در ماه ژوئیه هنگام نهایی کردن یک توافق تجاری با ژاپن گفت که توکیو و واشنگتن یک سرمایهگذاری مشترک در LNG آلاسکا ایجاد خواهند کرد، هرچند ژاپن تاکنون چنین برنامهای را تأیید نکرده است.
با این حال، مفاد نهایی توافق شامل تعهد ژاپن برای بررسی قرارداد جدید خرید ال ان جی آلاسکا و همچنین وعده ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در آمریکا در حوزههایی مانند انرژی و خطوط لوله بود.
وزیر تجارت ژاپن، یوجی موتو، در نشست خبری اواخر ژوئیه گفت: «ما همچنان در حال گفتوگوی نزدیک با مقامات آمریکایی درباره امکانسنجی اقتصادی، پیشبینی آغاز تولید و شیوه همکاری هستیم تا خرید ال ان جی به نفع هر دو کشور باشد».
فشار آمریکا بر ژاپن
پیش از این پایگاه خبری «ژاپن تایم»، در گزارشی با اشاره به فشار دولت آمریکا به توکیو نوشت تحلیلگران معتقدند این فشارها، همراه با تهدید تعرفههای خودرو و قطعات ژاپنی، یکی از دلایل اصلی تصمیم ژاپن برای بررسی عمیقتر پروژه توسط ژاپن است.
مشتریان و سرمایهگذاران احتمالی
با وجود خوشبینی ترامپ، برخی مقامها و مدیران صنعت انرژی ژاپن درباره هزینه بالای پروژه و گرانتر شدن گاز نسبت به سایر منابع ابراز تردید کردهاند. در همین حال، توسعهدهندگان پروژه با دستکم پنج شرکت بزرگ ژاپنی شامل JERA، توکیو گاز، اوزاکا گاز، میتسوبیشی و اینپکس در حال مذاکره هستند. JERA اعلام کرده که در حال بررسی پروژه است، توکیو گس آن را یکی از گزینههای تأمین معرفی کرده و اینپکس گفته هنوز تصمیمی نگرفته است، در حالی که اوزاکا گس و میتسوبیشی از اظهار نظر خودداری کردهاند.
توسعهدهندگان ال ان جی آلاسکا پیشتر قراردادهای غیرالزامآور با شرکتهای دولتی PTT تایلند و CPC تایوان امضا کردهاند. با این حال، دستیابی به قرارداد با ژاپن میتواند سرنوشت پروژه را تغییر دهد.
چنین توافقی همچنین میتواند امکان دسترسی به منابع مالی بانکهای دولتی ژاپن مانند JBIC را فراهم کند. JBIC اوایل امسال اعلام کرد در صورت مشارکت شرکتهای ژاپنی، حمایت مالی را بررسی خواهد کرد.

اهمیت امنیتی و ژئوپلیتیک
مقامهای آمریکایی بارها بر مزایای امنیتی این پروژه برای ژاپن تأکید کردهاند: نزدیکی جغرافیایی نسبت به خاورمیانه و اجتناب از مسیرهای پرخطر مانند تنگه هرمز، مالاکا و دریای چین جنوبی از جمله مزیتهای امنیتی این طرح است.
طبق دادههای وزارت دارایی ژاپن، این کشور حدود ۱۰ درصد ال ان جی خود را از آمریکا، سهم مشابهی از روسیه و خاورمیانه، و حدود ۴۰ درصد را از استرالیا وارد میکند.
مطالعات پیشین و چشمانداز
شرکت وود مکنزی طی یک دهه گذشته سه مطالعه درباره پروژه ال ان جی آلاسکا انجام داده است. در مطالعه سال ۲۰۱۶، پروژه نسبت به دیگر طرحهای تأمین ال ان جی برای بازار آسیا جایگاه پایینی داشت. اما بررسی سال ۲۰۲۲ با در نظر گرفتن ساختارهای مالی متفاوت و کاهش هزینهها، آن را با پروژههای ساحل خلیج آمریکا رقابتی دانست.
همچنین توسعهدهندگان پروژه شرکت مهندسی استرالیایی Worley را برای برآورد نهایی هزینهها استخدام کردهاند تا بتوانند تا پایان سال جاری به تصمیمگیری نهایی سرمایهگذاری برسند.





